K og Tinas sommerferie 2015

I år skulle vi holder sommerferie uden telt. Vi skal holde ferie i Østrig, Schweiz og Frankrig. Vi skulle af sted onsdag den 8. juni. MEN mandag den 6. juli besluttede vi, at vi ikke gad, at holde i kø på de Tyske motorveje, så vi bestilte autozug fra Hamburg til München.

Onsdag 8. juli til middag mod Hamburg, det sidste stykke i kø og regnvejr. Toget kører 21.30 fra Hamburg.

Torsdag den 9. juli ankom vi til München kl 7.30. Vi skulle køre lidt under 200 km til Kaprun ved Zell am See, så det blev til landeveje, for at se lidt under vejs. Vi ankom til middag til en lejlighed i huset Johannahof, hvor vi skulle bo i en uge. Et tekøkken med to kogeplader, køleskab og balkon på 10 m3. Der er gratis internet adgang, der er flere PC til rådighed og der er mulighed for at låne en Ipad. Der bliver skiftet håndklæder hver 2. dag. Så næsten som hotel, vi skal dog selv have sæbe med. Stedet har i sommer perioden en samarbejdspartner med zellamsee-kaprun-card så i den følgende uge kunne vi sparre en del Euro på liftkort og forskellige entrer. Fik pakket ud og kørte en tur for at handle ind til aftensmad.

Fredag 10. juli tid op og med lift til Schmittenhöhe, og gik i 45 minutter hen til en anden lift. Inden vi tog liften ned, spiste vi frokost med en rigtig god udsigt. Om eftermiddagen gik vi hen på museum med forskellige kørertøjer.

Auto museum

Lørdag 11. juli til Kitzsteinhorn som er i 3029 m højde. For at komme der op skulle vi med 3 forskellige lifte. Da vi var kommet helt op, tog vi en en bane ned, for at komme til et ski område, hvor der i sommer perioden er lavet en kælkebane. Det var gratis at låne kælke og der var et bånd til at stå på så man ikke skulle gå op, hvorfra man skulle starte med kælken ned ad bakken. Videre et andet sted igennem en tunnel på 25% ned stigning og retur var det op, for at komme til et udsigtspunkt. På vej hjem var vi i kløften Sigmund kløften. Ca. 400 m. ad træ trapper gennem kløften. Lige over de mange vandfald. Tilbage på vores balkon og få noget at drikke 29c i skyggen, så der skal indtages noget væske. Om aftenen var der en halv times fyrværkeri på Zell am See, som vi kunne se hvorfra vi boede.

Tina på kælk

Kælk området

Grossblocner i baggrunden

Igennem kløft med vand

Søndag 12. juli Køretur til Grossglockner, der var mange motorcykler. Så motorcyklisternes søndags tur er til Grossglockner. Ved Franz Josefs-Höhe gik vi gennem 6 tunneler en tur på 1100 m hver vej, men så kom vi tættere på gletcheren. Solen skinner så det var en rigtig dejlig tur. Tilbage på balkonen for at nyde 27c i skygge

Grossglocner

Mandag 13. juli Det havde regnet hele natten og skyerne var langt nede. Så vi besluttede at tage op til Mooserboden. Det er kraftværket som har 3 store opdæmmede søer. For at komme der op til den midterste sø i 2000 m højde, skulle vi med bus som skulle transporterer os 5,6 km gennem flere tunneler gennem bjerget. Der var meget skyet på toppen, men ind i mellem kunne vi se noget. Det var godt vi ikke selv skulle betale for denne tur, men den var incl i vores Kaprun kort. Vi tog en guidet tur gennem dæmningen, dvs vi kom ind i/under dæmningen som øvrige gik på.

Dæmning

Tirsdag 14. juli Vejret i dag er overskyet så det er ikke bjertur, men blev til en tur om en sø og besøg på vand kraftværket. Slap af om eftermiddagen.

Onsdag 15 juli vi forsøgte at køre op til bjergtoppen Maiskogel, men vejen var spærret med bom. Det var kun byens taxa som måtte passere. Retur til byen og finde taxaerne, turen var gratis med Zell am see/Kaprun kortet fra der hvor vi boede. Med taxaen til toppen, vandre rundt et par timer og spise medbragte madpakke og så retur. Efter en uge i Kaprun skal vi videre torsdag, så eftermiddag bliver der pakket lidt sammen. Lejligheden kostede 3000 kr for en uge og med Zell am see/kaprun kortet sparede vi 225 Euro i entre og lift, så vi er fik set noget i denne uge.

Torsdag 16. juli vi skal videre under 100 km til Mayrhofen. Da lige passerede Krimmler vandfaldet, holdte vi ind for at gå op og se vandfaldet. Det er en MEGET varm dag. Ankommer til hotellet kl. 13.30 fik vores værelse. Brusekabinen har glas ind til rummet, hvor vi skal sove lidt underligt. I den hotel pakke var der 100 euro til massage og 70 euro til minibaren. Fra kl. 15 var der eftermiddags snack, som bestod af suppe, varme pølser, ost, skinke og forskellig kager. Kl. 17 tog Tina til massage og K skulle så se på minibaren, men var noget utilfreds med der ikke var nogle øl, men at det var sprut og sodavand. Om eftermiddagen begyndte det at lyne og tordne ret kraftig. Bag efter blev det lidt køligere. 5 retters aftensmad i restauranten, vældig fint. Kl. 21 var der 27 grader på værelset og 24 grader på terrassen. Vi forsøgte at få noget gennemtræk på værelset, for det er ikke til at sove i sådan en varme.

Fredag 17. juli morgen mad på hotellet består af blødkogt æg, rør æg, spejlæg, bacon, pølser, yoghurt, forskellige morgen mad produkter, frugt, 7 oste, pålæg, juice, danskvand, kaffe og te i alle afskygninger, 30 forskellige hjemmebagt brød, kager. En Østrisk hvidvin på 11% var der også, så man kunne blive fuld fra morgen stunden. Vi kunne blive enig om at det var godt det kun er 2 dage vi har på hotel, eller er det en meget KRAFTIG slanke kur vi skal hjem til, med dette morgen bord, eftermiddags snack og 4 eller 5 retter til aftensmad. Formiddagen starter med en går tur gennem hoved strøget i Mayrhofen og se på butikker. Så en køretur til en dæmning, hvor vi gik 20 min til et vandfald. Her blev picnic tæppet lagt ud og frokosten indtaget. I Østrig har elværket en masse dæmninger, så de kan udnytte vandet. Retur til hotellet of eftermiddags snack kl. 15, som vi tog med op på vores terrasse da her var mere køligt samt kølige drikkevarer som vi havde haft i minibaren. Kl 17.50 lufter det så lidt, da det nu begynder at regne, ellers har det været en meget varm dag.

Lørdag 18. juli skal vi videre til Klosters i Schweiz på vejen skal vi ind og se Swarowski museum som vi har fået fri billetter til (normal 19 euro pr. person), Må konstaterer at det var godt vi ikke selv havde betalt. Da vi gik efter en time, kunne vi se der var mange mennesker på vej ind, desværre synes vi ikke det var 19 euro hver, men det er vores mening. Når videre i varmen, på et tidspunkt i Østrig tæt på den Schweiziske grænse var der stop og en person fortalte at der om lidt kom en sprængning derfor var vejen lukket. Ja det gjorde det kom så, Sviff var hoppet ud ad sidevognene men kunne nok være hun kunne komme ind i sin beskyttet bolig igen (sidevognen). Videre efter sprængningen hvor vi kunne se at der var huler i bjergvægen, så om de kunne finde nogle mineraler eller der var noget andet fandt vi ikke ud af. Vi kom så til byen Klosters tæt på byen Davos. Fandt at hvor i skulle bo var ad en vej hvor man ikke måtte køre andet at man havde et ærende. Vi kom til huset hvor vi skulle bo de næste 3 dage. Ejeren har 2 lejligheder, den vi har er direkte til haven og ud til floden. lækkert sted, må se om vi inat kan sove med åbent vindue og flodens støj 10 meter væk.

Søndag 19. juli Tidlig op og formiddag gik vi 200 m. ned til en lift som kørte til toppen Madrisa. Her gik vi en tur på et par timer. Tilbage og spise frokost i lejlighed. Eftermiddagen tog vi med 2 lifter til Gotschnagrat, her gik vi lidt rundt og så retur. Det var kun fordi vi havde gratis lift kort at vi tog disse ture, (formiddag kostede 28 sfr og eftermiddag 38 sfr. pr. person). Vi kom hjem for at slappe af. K skulle skrue Vmax for at kunne få noget mere gas når vi skulle op af de mange bakker i bjergene. Så kom ejeren og spurgte om vi ville med til Schlappin, det var en lille by som lå højere oppe ad den vej vi boede. Det er ikke tilladt at kører ad denne vej, men ejeren havde en tilladelse, så vi kunne komme med. MEN K ville fortsat rode i Vmax. Så det var kun Sviff og Tina som tog med i bilen. Ejeren fortalte en hel del om området og de mennesker som boede der oppe. vi var ude og gå i det meget smukke område. Ejeren inviterede på en drink på restauranten der var der oppe. Ejeren skulle lige snakke med den ene og den anden, så vi kom retur efter 2½ time, da var maden klar, men K havde slukket for kartoflerne et par gange, da han ikke kunne forstå, hvor vi blev af.

Mandag 20. juli Kørte vi til Davos, hvor vi skulle til toppen Weissfluhjoch, her skulle vi først med 2 kabel vogne, og til sidst i en lift. Hjemme hvor vi boede og slappe af.

Tirsdag 21. juli Videre til Zermatt i Schweiz. En tur på 250 km på 5 timer, over flere bjergpas og forbi Rhône gletcheren, det var en ulidelig varme at kører i. Ankom til Täsch hvor vi skulle parkere i P hus og med tog til Zermatt i 1600 m højde. Zermatt er en bil fri by højt op tæt på Matterhorn. Vi fandt vores lejlighed. Der var 35 grader i skygge ved 16 tiden. Vi fik at vide at normalt er der 20 grader og det regner tit, så denne varme er meget unormal. K's kamera går i systemfejl, så nu skal vi til at lære, at tage billeder med mobilen. Et par udfordringer og tjekke indstillingerne og så må vi bare igang med KLIK på mobilen.

Onsdag 22. juli Med lift og gondoler fra 1620 m til Matterhorn glacier Paradise i 3883 m højde. Der var en flot udsigt til Matterhorn. Her var der mange som skulle stå på ski.

Torsdag 23. juli Var i dag med togbane op til Gornergrat, toget var en tandhjulsbane, vi kørte fra 1620 m højde til 3089. Vi var i forreste vogn, da togfører åbne så man kunne sætte sig ud ved siden af og dermed være i i første paket, satte K sig der ud. På vej ned stod vi af ved et par stationer for at gå rundt og se og så på den næste tog der kom forbi. Om aftenen sad vi for 3. aften i træk sad vi på en bænk ved floden med udsigt til Matterhorn. Kl. 21.15 og et kvarter frem blev lysenene tændt et for et til toppen. Dette for at markere den rute 7 bjergbestigerne i 1865 havde foretaget og kun 3 kom ned i live. For 150 år siden var det den første ekspedition af bjergbestiger som nåede toppen af Matterhorn. I disse år er der der 3000 som bestiger Matterhorn om året og 5-7 personer overlevede ikke.

Fredag 24. juli  Videre til Frankrig 380 km der tog 7 timer, fordi det er op og ned af bjerge, bla val-d'isére. Vi skal  nu være i byen Lanslebourg val Cenis 20 km fra hvor de starter Tour de france  starter i morgen. Vi er kommet frem i tør vejr med lige nu regner det kraftigt.

Lørdag 25. juli Tina syg og lå i senge denne dag, K og Sviff tog på kører og vandrer tur alene. De så nogle hvide hunde som er opdrættet til at passe på gederne, årsagen er at der er kommet flere bjørne og andre vilde dyr, som vil spise gederne og disse hunde skal så jage andre dyr væk.

Søndag 26. juli Kørte vi til søen Mont-Cenis, her var der utrolig mange italiener, både på mc og autocamper. Da vi havde kørt en del på de veje uden asfalt parkerede vi, for at vandre til det gammelt fort de Variselle. Var på mejeriet lige ved siden af hvor vi bor, og købte 6 forskellige oste over 1 kg til sammen, dette var aftensmaden sammen med flutes og skinke og selvfølgelig rødvin. Tror dog kun vi fik spist det halve.

Mandag 27. juli kørte vi op til en bjerg kløft hvor der var 2 dæmninger. Da vi var kommet der op lugtede der meget af benzin, og K kunne se at der kom benzin ud fra Vmax, hvor det ikke skulle. Gik en tur og retur til MC hvor K så gik i gang med at skille motor ad for at finde problemet. Nød reparation og retur til hvor vi boede. Her måtte K så i gang med en større reparation.

Tirsdag 28. juli Kørte til Sollières-Sardières parkerede i 1400 m højde og vandre gennem skoven til 1950 m. En gå tur på 2 timer hvor vi også havde spist vores medbragte mad. Dagen før mente Tina at kunne se en gletcher i men det var vist kun meget hvide sten, som muligvis var marmor.

Onsdag 29. juli Kørte til Bonneval-sur-art tæt på den Italienske og Schweiziske grænse. K havde fundet en lille tur, vi skulle blot gå op ad bakken fra 2000 m højde til 2550 m. Tina pustede og måtte holde flere pauser og var ved at give op. Luften var meget tynd for lungerne denne dag. Kom til toppen spiste medbragt frokost og så rundt på de mange gletcher. K sagde så vi skal blot ned til den flod og følge den til dalen "der er en sti hele vejen". JA JA K. Vi gik ned til floden og der var et vandfald, ved ikke om vi skulle have hoppet 100 m ned. Næste sti vi blev ledt hen til stod vi og så at vi skulle hoppe 3 meter ud over. Tinas højde skræk sagde nej, så vi måtte finde en anden vej ned. Vi måtte lidt op igen og så var der et skilt mod p-pladsen. Men det var nu heller ikke den nemmeste vej. Stål wire til at holde i for at komme ned, og det var så stejl at K måtte bære Sviff og holde i stål wiren med den anden hånd og så finde fod fæste. Vi kom sikkert ned og den lille gå tur blev til en 5 timer gå tur.

Torsdag 30. juli Så skal vi kører i 5 timer til Lörrach, der skulle være god tid skal være på stationen 19.30 og toget kører 21.15. Da vi havde kørt 180 km var der ikke mere benzin på sidevognen, så K slog over til vmax, så kom benzin igen ud over det hele. Ind i et meget lille holde plads på motorvejen. K stod så og slog på kaburator og forsøgt alt muligt for at få det som havde sat sag fast til at fungere igen. Efter en time kunne vi så kører videre. Så det blev til en 7 timers tur, men der var stadig nok tid, heldigvis.

Fredag 31. juli Ankom til Hamburg 8.45. Skulle i Polo og købe regndragt til K. Videre til Scandic. Hjemme om eftermiddagen. En rigtig god, varm og tør ferie.